crna guja | the black adder | 1982. - 1983.

Crna guja | Humoristična TV serija znana i kao “Blackadder” kroz četiri sezone donosi satiričan prikaz povijesnih događaja, oštru društvenu kritiku i crni humor

“Crna guja” ili kako se u originalu na engleskom zove “Blackadder”, kultna je britanska humoristična serija koja se emitirala od 1983. do 1989. godine. Serija, koju su kreirali Richard Curtis i Rowan Atkinson, sastoji se od četiri sezone, od kojih svaka prikazuje različitu povijesnu eru u Velikoj Britaniji. I dodajmo, slavni Rowan Atkinson, znan i kao “Mr. Bean“, glumi Edmunda Blackaddera, ambicioznog i ciničnog antiheroja. Iako je svaka sezona smještena u različito vremensko razdoblje, centralni lik Edmund Blackadder i dalje je uvijek u središtu radnje. A on se svaki put pojavljuje kao druga osoba, s različitim društvenim statusom i ciljevima.

Svaka od četiri sezone, a one su The Black Adder, Blackadder II, Blackadder the Third i Blackadder Goes Forth, smještena je u različitu povijesnu epohu. Ali sve zadržavaju zajedničke elemente. A to su satiričan prikaz povijesnih događaja, oštru društvenu kritiku i crni humor. Prva sezona (“The Black Adder”) smještena je u alternativnu povijest Engleske u 15. stoljeću, nakon poraza Richarda III. Edmund, zvan Crna Guja, nespretni je i nesretni princ koji se pokušava probiti na dvoru koristeći spletke i manipulacije. No, često završava kao žrtva vlastitih planova.

Druga sezona (“Blackadder II”) odvija se tijekom elizabetanske ere. Edmund je sada lord Blackadder, spletkaroš na dvoru kraljice Elizabete I. U ovoj sezoni, lik postaje ciničniji i pronicljiviji, pokušavajući napredovati na dvoru i istovremeno izbjegavati kraljičin bijes. Treća sezona (“Blackadder the Third”) smještena je u razdoblje Regencije, gdje Edmund Blackadder služi kao batler princu-regentu Georgeu. Ova sezona prikazuje Edmunda kao lukavog slugu, koji je daleko inteligentniji od svog glupog gospodara. I koji koristi svaki trenutak kako bi profitirao na njegov račun. Četvrta sezona (“Blackadder Goes Forth”) događa se tijekom Prvog svjetskog rata, gdje je kapetan Edmund Blackadder u britanskoj vojsci, pokušavajući izbjeći sudbinu da bude poslan na liniju fronte. Ova sezona je posebno poznata po svom mračnom humoru i tragičnom završetku, koji je duboko dirnuo publiku i kritičare.

Jedna od najvažnijih karakteristika serije je Atkinsonov portret Edmunda Blackaddera

Naime, taj lik kolokvijalno nazvan Crna guja se razvija iz nesposobnog mladića u prvom dijelu u ciničnog, pametnog i bezobzirnog manipulatora u kasnijim sezonama. Svaki Edmund Blackadder je lik koji se bori protiv gluposti i nesposobnosti društva koje ga okružuje, koristeći svoj sarkazam, pronicljivost i oštroumnost.

Tony Robinson također igra ključnu ulogu kao Baldrick, Blackadderov nespretni, ali vjerni sluga. Baldrick, koji postaje sve gluplji s napredovanjem serije, poznat je po svojim “pametnim planovima” koji su uvijek nevjerojatno loši i često dovode do još većih problema za Blackaddera.

Ova britanska humoristična TV serija obiluje britkim dijalozima, verbalnim igrama riječi i fizičkom komedijom. No, ona istovremeno pruža društvenu i političku kritiku. Svaka sezona parodira specifične aspekte povijesnih epoha u kojima je smještena, poput apsurdnosti rata u četvrtoj sezoni te klasnih razlika i dvorskih intriga u prethodnim sezonama.

“Crna guja” postala je jedna od najcjenjenijih britanskih humorističnih serija svih vremena

Njena kombinacija povijesne satire, inteligentnog humora i nezaboravnih likova osigurala je trajan utjecaj na kasnije televizijske komedije. Iako su prve sezone imale umjeren uspjeh, serija je postala pravi hit s drugom sezonom. I ostala je popularna sve do danas.

Mnoge fraze iz serije postale su dio britanskog kulturnog nasljeđa, a likovi poput Edmunda Blackaddera i Baldricka postali su ikonični. Završna scena četvrte sezone, u kojoj Blackadder i njegovi suborci izlaze iz rova u bitku, smatra se jednim od najdirljivijih trenutaka u povijesti televizije. I to zbog svog emotivnog kontrasta s ostatkom serije.

Ukratko, Crna guja je serija koja je uspjela spojiti povijest, humor i društvenu kritiku u jedno remek-djelo britanske televizije. Kroz svoj ciničan pogled na povijest i ljudsku glupost, serija ostaje relevantna i voljena i danas, desetljećima nakon njenog završetka. Više o ovom britanskoj humorističnoj TV seriji doznajte na IMDB-u.

Tagged