Leb i sol, legendarni makedonski rock bend, napokon dolazi u Zagreb! A oni dolaze u klub Boogaloo u subotu, 16. studenog 2024. godine. Ulaznice za ovaj koncertni spektakl možete kupiti u pretprodaji po 25 ili na dan koncerta po 30 eura. I dodajmo, klub se te večeri otvara u 20, a bend na pozornicu izlazi u 21 sat.
Leb i sol, makedonski rock sastav, osnovan je 1976. godine u Skopju. A u prvoj i najcjenjenijoj postavi sudjelovali su klavijaturist Nikola Dimuševski, basist Bodan Arsovski, bubnjar Garabet Tavitjan te gitarist i pjevač Vlatko Stefanovski koji se specifičnim, jazzom obojenim stilom, nametnuo kao jedan od najcjenjenijih instrumentalista na jugoslavenskoj rock-sceni.
- PROČITAJTE VIŠE: Baby boomeri | Generacija poslijeratnog prosperiteta, a u nju spadaju svi rođeni od 1946. do 1965. godine
Album prvijenac nazvan Leb i sol izdali su 1977. godine. A njime su stekli početni ugled u kritike i publike, no, njime su ujedno pokazali i iznimnu zrelost. Vokalnim i radiofoničnim skladbama, poput Nisam tvoj, ostvarili su komunikaciju sa širom publikom. Dok su ambicioznije instrumentalne teme, kao što su Devetka i Kokoška, odražavale temeljnu ideju o povezivanju elemenata makedonskoga glazbenog naslijeđa s iskustvima suvremene jazz-fuzije, po uzoru na sastave kao što je Weather Report.
Kreativnu kulminaciju prve etape sastav je dosegnuo 1978. godine albumom “Leb i sol 2”
A to su postigli s ritmičnom instrumentalnom temom Akupunktura, melankoličnom Aber dojde donke i vokalnom Talasna dužina, za koji je, dodajmo, tekst napisao Goran Stefanovski, povremeni suradnik sastava i dramski pisac. Također, tu kreativnost su pokazali i na trećem ostvarenju naziva Ručni rad, a posebno na temi Kumova slama.
Odlaskom Nikole Dimuševskog početkom 1980-ih Leb i sol djeluje kao trio. I tada surađuju na nekoliko kazališnih predstava i filmova te 1981. godine snimaju album Beskonačno. A od albuma Kalabalak iz 1983. godine počela je temeljita transformacija bend. I to od dominantno instrumentalnoga, etno-jazz sastava u formaciju prilagođenu širemu pop-rock slušateljstvu. No, elementi jazza i makedonske etno-glazbe donekle su zadržani.
Album “Tangenta” iz 1984. godine producirao je Kevin Ayers, osnivač britanskoga sastava “Soft Machine”
A abumom Kao kakao iz 1987. godine potvrdili su stečeni ugled, održavši visoku razinu produkcijskih i autorskih standarda. Album Putujemo iz 1989. godine njihovo je posljednje studijsko ostvarenje. No, sam je bend nastavio nastupati sve do kraja 1995. godine. Dodajmo da je njihova koncertna energija zabilježena na albumu Live in New York, snimljenom 1991. godine u glasovitu rock-klubu CBGB.
Snimke s obljetničke turneje iz 2006. godine zabilježene su na dvostrukom retrospektivnom albumu 30th Anniversary Tour: Live in Macedonia. Nakon toga sastav je i dalje nastavio s radom, ali bez Vlatka Stefanovskog te je 2008. godine snimio album I taka nataka. Opus sastava, izgrađen na ranim albumima, ostaje vitalnim primjerom uspjelog ugrađivanja elemenata lokalne folk-tradicije u globalni instrumentalistički vokabular suvremenoga jazz-rocka. Sve što vas dodatno zanima o ovom bendu doznajte na Wikipediji.