Borut Vild bez ikakve je sumnje jedna od vodećih ličnosti u dizajnu u regiji. Ne samo kao grafički dizajner, nego i kao edukator s gotovo četiri desetljeća bogatog iskustva u tom području. On je neumoran promotor dizajna i vizualne kulture čiji nas rad neprestano podsjeća na njihovu vrijednost. Taj rad ima humanističku dimenziju, duboku protkanost sa životom zajednice. Ali i jednako tako i duboku društvenu odgovornost dizajna kao prakse i profesije.
U HDD galeriji u srijedu, 27. studenog 2019. godine u 19 sati, otvara se izložba beogradskog dizajnera vizualnih komunikacija i sveučilišnog profesora Boruta Vilda pod naslovom PET LAKIH KOMADA. Ona će zagrebačkoj publici dati uvid u različite aspekte njegovog dizajnerskog i edukacijskog djelovanja od 1980-ih do danas. U večeri otvorenja održat će se i razgovor s umjetnikom koji će voditi Marko Golub i Dejan Kršić. Izložbu možete pogledati do 11. prosinca 2019. godine.
Borut Vild je rođen 1954. godine u Murskoj Soboti u Sloveniji. Diplomirao na Katedri grafike Fakulteta primijenjenih umjetnosti i dizajna u Beogradu 1979. godine. Od ranih osamdesetih pa sve do danas Vild potpuno posvećeno zaranja s jedne strane u grafički dizajn. S druge strane posvetio se edukaciji drugih, ali i sebe. Striktan je u svojim određenjim. Prema vlastitim riječima dizajner je 24 sata dnevno i ne može ni zamisliti da bi to moglo biti ikako drukčije. Ta dva polja djelovanja za njega su međusobno tijesno povezana, u svojevrsnoj su sinergiji. Ona potvrđuju da je dizajn prije svega (auto)refleksivna i kritička praksa u kojoj su praktičan rad, analiza, kritika, poznavanje i interes za historiografiju i teoriju dizajna, neodvojivi.
Koliko god je njegov rad ostavio traga u sredinama i kontekstima u kojima je radio, toliko je formirao i njega samog. U osamdesetima ga je ključno oblikovalo iskustvo grafičkog uređivanja visokotiražnih novinskih izdanja. Tu je bio i intenzivan rad s tiskarama, kolektivni rad, rad u dinamičnim i dobro ugođenim redakcijskim i izdavačkim sustavima. Tu je i osam godina kontinuiranog rada sa predškolcima u legendarnoj inovativnoj obrazovnoj ustanovi Školigrica u Beogradu.
U devedesetima Borut Vild pet godina predaje na Fakultetu primijenjenih umjetnosti
Oblikuje knjige Beogradskog kruga, a s timom kustosa i teoretičara aktivno sudjeluje u projektima Centra za suvremenu umjetnost. Grafički oblikuje seriju iznimno važnih teorijskih izdanja koje je Centar tada objavljivao. Ranih 2000-ih iz sfere civilnog društva prelazi u institucije. Postaje kućni dizajner beogradskog Muzeja suvremene umjetnosti pa u ulozi art direktora redizajnira i temeljito grafički kultivira beogradske dnevne novine Politika.
Danas je pak primarno zaokupljen edukacijskim radom kao redovni profesor na Departmanu digitalnih umetnosti Fakulteta za medije i komunikacije (čiji je suosnivač), u sklopu privatnog sveučilišta Singidunum. I dalje surađuje s inovativnim obrazovnim ustanovama poput Istraživačke stanice Petnica. Pokreće i vodi niz edukativnih programa i radionica, a 2010. je dizajnericom Isidorom Nikolić i arhitekticom i kustosicom Miom David osniva međunarodnu konferenciju (Grafički) Dizajner: Autor ili univerzalni vojnik. Ona se kroz svojih šest izdanja bila profilirala kao jedna od najuzbudljivijih regionalnih dizajnerskih manifestacija. Izdanja su prvenstveno usmjerena na studente i mlade dizajnere. To je iznimno lijepa priča napajana nepretencioznošću i strašću za umrežavanjem, otkrivanjem novih stvari, ideja i ljudi, stjecanjem novih spoznaja i prijateljstava.
“Nismo odgovorni samo za ono što proizvodimo, nego, još više, za ono što vlastitim djelovanjem (ne) propitujemo”, govori Vild
Izložba Pet lakih komada upoznaje nas s Borutom Vildom kao grafičkim dizajnerom. S njegovim uvjerenjima, ljubavi prema modernističkoj jednostavnosti i društvenim idealima, ali i ekstremno bogatim i fleksibilnim vizualnim vokabularom kojim se Vild u svom dizajnu služi. Njime se služi na način da to izgleda kao da je to “najlakše na svijetu”. Upoznaje nas s njegovim suptilnim i dobronamjernim humorom, senzibilitetom za izražajnu snagu tipografije, s njegovim razumijevanjem dizajna. Ali i s vizualnom kulturom općenito kao nečim što je konstitutivno za društveni, kulturni, politički kontekst u kojem živimo.
Pet lakih komada Boruta Vilda nisu retrospektiva. Izložba nema pretenzija obuhvatiti niti obrazlagati sav dosadašnji opus ovog autora. Ali možemo govoriti o pet sekvenci, pet poglavlja, pet slika, pet priča o pojmovima koji su nam se u ovom trenutku učinili važnima u razumijevanju njegova rada i načina razmišljanja. Tih pet je Učenje, Politika, Institucija, Čitanje i Drugi. Svaki od tih lakih komada daje kratki uvid u fragmente Borutovog dizajnerskog i edukatorskog djelovanja. Uz osobni tekst i odabir predmeta i vizuala kroz koje se spomenuti pojmovi načas manifestiraju.
Čitanje se odnosi dakako na oblikovanje knjiga, s naglaskom na izdanjima Centra za savremenu umetnost Beograd 1990-ih te recentnu, snažnu izdavačku djelatnost Fakulteta za medije i komunikacije. Drugi se odnosi na dizajn za bliske ljude, ali i na dizajn kao dijalog. Dizajn kao, opet Borutovim riječima, proces koji dijelimo sa drugima. Više o Borutu Vildu doznajte na mrežnim stranicama beogradskog Studija za scenski dizajn.